7 Eylül 2014 Pazar

DOMATES SALÇASI YAPIMI







DOMATES SALÇASI YAPIMI

    Yazın işler kışa göre biraz daha fazla oluyor.Malum kış için salça, domates püresi, tarhana, erişte ve derin dondurucuya sebze atılması gerekiyor.

    Hayır belki de gerekmiyor tercih meselesi ancak içinde bir sürü lezzet arttırıcı, raf ömrü uzatıcı vs kimyasallar içeren market ürünlerini kullanmak ve aileme yedirmek içimden gelmiyor.Yoksa marketten alması kendin yapmaktan çok daha kolay.AMA YA SAĞLIK YÖNÜ?

    Bir de evde hazırlanan yiyecekler hazır gıdaya göre daha leziz.



Bez kesede ya da poşet toptancılarından satın alınan torbaların altına delikler açıp domatesleri dilimleyip atın.


Birkaç gün sonra sarı suyu akmış olan domatesleri süzgece koyun ve suyunu sıkın.


Böyle olacak...


Ve altta domatesin salça olacak suyu kalmış...


Hazırlanışı:
    Salça 2 şekilde yapılıyor.Birisi klasik yöntem güneşte bekleterek.Diğeri de kaynatarak.Ben annemden klasik yöntemi gördüğümden ve izmir gibi sıcak bir iklimde yaşadığımdan birinci yolu tercih ettim.Tek başıma 30 kg biberi 4 saatte bitirdim.Aslında birkaç kişi birleşip daha kolay ve zevkle hazırlanabilir.

    30 kg domatesten yaklaşık 3-4 kg salça çıkıyor.Tabii domatesin cinsine ve sululuk oranına göre bu değişkenlik gösteriyor.

    Domatesleri yıkayın.Sap kısımlarını kopartın.Üstünü kesin.Domatesler küçükse 2 parçaya, büyükse 4 parça dilimleyin.

    İnce tül büyük keselere ya da temiz naylon poşetler azar azar domatesleri koyun.(Ben bu iş için toptan poşet satan bir dükkandan kuru temizlemecilerin kullandığı şeffaf naylonlardan satın aldım.)Dilimlediğiniz domatesleri 3-4 kg olacak şekilde bu torbaya koyun.Üzerine bolca iri tuz serpin.Torbanın alt kısmını bir çatalla 4-5 yerinden delin ki sarı suyu aksın gitsin.Torbanın altına bir kap koyun suyu oraya aksın.

    2-3 gün sonra (daha erken alırsanız domatesler çok sulu olur, bekletme süreniz uzar.)domatesin özü torbada kalmış ve sarı suyu da akmış gitmiş olacaktır.Domatesleri süzgeçten geçirme zamanı.Tüm domatesleri süzgeçten geçirip üste kalan posayı atın.Süzülen domates suyuna (tadına bakarak ekleyebilirsiniz)biraz tuz ekip yayvan ve geniş kaplara dökün ve 5-6 gün güneşte bekletin.
Ben borcam ve çelik tepsi kullandım bu iş için aliminyum ya da sırsız tepsileri tavsiye etmem.Çünkü sıcak güneşin altında domatesin asidiyle kaplar sağlıksız ortam yaratabilir.

    Günde 4-5 defa karıştırmayı unutmayın.Yoksa üzeri kabuk tutabilir veya küf tutabilir.
Toz toprak karışmasın diye üzerine ince tülbent örtebilirsiniz.

ya da

    Süzgeçten geçirdiğiniz domates suyunu tencereye alın.Tuz ekleyin.İyice suyu uçana dek fokurdatarak kaynatın.Arada karıştırmayı unutmayın.

    Salçaya bol tuz eklerseniz daha uzun süre dayanır.(tadına bakarak eklersiniz ve salçayı yemekte kullanırken salça tuzuna göre ayralama yaparak)

    Suyunu çekince sıcakken temiz kavanozlara doldurup kapağını kapatın ve hemen ters çevirin.Bu şekilde 2 gün kadar bekeltin.Sızma olursa aynı işlemi uygulayarak başka kavanoza alın.Böylece salçanız sıcağın etkisi ile vakumlanmış olacak.

   Salça olunca kavanoza arada hava kalmayacak şekilde bastırarak koyup üstüne de biraz zeytinyağı gezdiriyorum ben.Küflenmesin diye.
Afiyet olsun...

  

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Yorum bekliyorum hadi deneyip yazın:)